Magija gline – moj put do strasti prema keramici

Učenje o glini i keramici – svaki početak je težak

Keramika je umjetnost i zanat oblikovanja i obrade gline u predmete koji se mogu koristiti ili ukrasiti, a zatim peći u keramičkoj peći na visokim temperaturama. Ovaj proces omogućava stvaranje trajnih, funkcionalnih ili dekorativnih predmeta poput posuđa, skulptura i pločica. Keramika spaja kreativnost i tehniku, nudeći beskrajne mogućnosti za izražavanje kroz boje, oblike i teksture.

O vrstama gline

  • Ulaskom u svijet keramike, saznala sam da postoji više vrsta gline koje svaka imaju svoje specifičnosti kao što su tekstura, boja i temperaturne karakteristike. Koju glinu ćemo odabrati ovisi o namjeni i vrsti predmeta koji želimo izraditi. Osnovne gline u keramici su:
    • Crvena glina (terra cotta) – glina bogata željezom koja daje crvene ili smeđe tonove, lako se oblikuje, a koristi za izradu posuđa, vrtnih figura i ukrasnih predmeta
    • Bijela glina (porculanska) – glina vrlo fine teksture, visokog udjela kaolina, zbog čega je pogodna za izradu finih i elegantnih predmeta poput porculanskih figura i posuđa
    • Siva glina (kamena) – glina koja sadrži veću količinu minerala što joj daje sivo-smeđu boju, a koristi se za izradu funkcionalnih predmeta poput suđa i keramičkih pločica
    • Plastična glina (kaolin) – glina idealna za oblikovanje i koristi se za izradu predmeta kod kojih je potrebna fina tehnika modeliranja

Dodatni materijali

Osim gline, materijali u keramici su šamot za povećanje čvrstoće i otpornosti na visoke temperature, kvarc – koji poboljšava teksturu gline i stabilnost tijekom pečenja, feldspat – koji je mineral u glazuri i flux – pojačivač topline, te glazura – smjesa koja se nanosi na keramiku za zaštitu i dekoraciju.

O glini kao mediju izražavanja

Keramika nudi nevjerojatnu slobodu u izražavanju kreativnosti i jedinstvena je umjetnost, jer je spoj estetike i praktičnosti. Rad s glinom je opuštajući i meditativan. Konačni rezultat je doslovno proizvod oblikovan kroz interakciju s prirodom, vremenom i elementima – toplinom, vlažnošću i temperaturom. Spaja tehniku, umjetnost i emociju, čineći svaki komad jedinstvenim i neponovljivim.

Osnovne faze izrade predmeta od keramike

Priprema gline je prvi korak koji uključuje vađenje zračnih mjehurića iz svježe gline i omekšavanje miješenjem kako bi bila pogodna za oblikovanje

Oblikovanje gline se može raditi na razne načine – ručnim modeliranjem, oblikovanjem na lončarskom kolu ili lijevanjem u kalup

Najstarija i najosnovnija tehnika oblikovanja gline je oblikovanje rukama bez drugih alata. Oblici se stvaraju pomoću prstiju i dlanova, a ova tehnika omogućuje veliku slobodu u kreiranju skulptura i unikatnih predmeta.

Tehnika izrade predmeta okretanjem na lončarskom kolu koristeći rotirajući kotač, oblikuje glinu u simetrične oblike poput posuđa, vaza i zdjela, pomoću prstiju i dodatnih alata. Ova tehnika omogućuje preciznost i ravnotežu u stvaranju predmeta.

Tehnikom lijevanja u kalup se tekuća glina (tzv. slip) lijeva u gipsane kalupe, stvrdnjava i time preuzima oblik kalupa. Ova tehnika omogućuje proizvodnju serija identičnih predmeta poput pločica ili posuđa, uz veliku preciznost izrade.

Koristeći tehniku izrade predmeta iz valjanje gline, najprije komade gline oblikujemo u ploče koje potom režemo i spajamo u različite oblike poput kutija, posuđa ili skulptura.

Vrlo rasprostranjena tehnika je prstenasto modeliranje (coil building) koje uključuje oblikovanje predmeta od dugih valjaka (prstenova) gline koji se slažu jedan na drugi i spajaju. Vrlo je pogodan oblik umjetničkog izražavanja.

Osim modeliranja gline na različite načine, predmete dodatno oblikujemo ukrašavajući ih urezivanjem, graviranjem ili utiskivanjem raznih uzoraka i motiva u površinu gline koristeći pečate ili alate.

Sušenje slijedi nakon oblikovanja, predmeti se moraju polako sušiti kako bi se spriječilo pucanje. Sušenje mora biti ravnomjerno, pa proces traje više dana.

Prvo paljenje predmeta u keramičkoj peći se obavlja nakon što je predmet potpuno suh. To paljenje je poznato kao „biskvitno“. Ovo pečenje učvršćuje predmet i uklanja svu vlagu.

Glaziranje se vrši nakon biskvitnog pečenja, predmeti se bojaju keramičkim bojama i premazuju glazurom. Glazura može biti prozirna ili obojena i ona daje predmetima boju, sjaj i zaštitu. Postoji puno vrsta glazure, od matiranih do sjajnih, a postoje i različite tehnike nanošenja glazure, pa se predmet može glazirati premazivanjem kistom, polijevanjem ili uranjanjem u glazuru.

Moji počeci

Moji prvi predmeti izrađeni od gline su bili izvedeni tehnikom prstenastog modeliranja. Ispočetka sam imala u glavi puno ideja, ali ne i moć da ideje pretočim u predmete od gline. Kaže se da glina „pamti“ i vraća se sama u prvobitni oblik. Koliko god sam se trudila upravljati njome, imala sam osjećaj da ona upravlja sa mnom. Ali, kroz neko vrijeme sam se povezala s tim blatom i vrlo brzo su nastali neki od lijepih prvih uporabnih predmeta. Svaki novi uradak je bio inspiracija za još kompliciranije izrade i za istraživanje novih tehnika modeliranja i ukrašavanja.

Magija gline - tradicionalni suvenir stucka
Magija gline – tradicionalni suvenir stucka

Želite li saznati više, pogledajte 7 ključnih koraka kako izraditi keramički predmet od gline.

🤞 Nemojte propustiti novosti!

Ne šaljem spam! Možete pročitati više u polici privatnosti

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

hrCroatian
Scroll to Top